Nie da się ukryć, że niewielu jest dzisiaj użytkowników internetu, którzy nie posiadają własnego adresu email. Nic więc dziwnego, że z czasem poczta elektroniczna stała się jednym z kanałów reklamy internetowej. Bo skoro możemy napisać do niezliczonej niemal rzeczy internautów list będący reklamą naszej firmy, to dlaczego nie mielibyśmy z tego skorzystać. Należy jednak pamiętać, że reklama, także ta internetowa rządzi się pewnymi prawami, a ich nieprzestrzeganie może mieć niemiłe konsekwencje.
Czym jest ta forma marketingu?
Jak sama nazwa wskazuje, e-mail marketing to nic innego, jak marketing prowadzony za pośrednictwem poczty elektronicznej. W błędzie jednak jest ten, kto uważa, że ogranicza się on wyłącznie do wysyłania maili. Tak naprawdę ta forma marketingu wymaga ogromnego zaangażowania i podjęcia wielu działań. Wszystko zaczyna się bowiem od stworzenia i rozbudowania bazy adresów e-mail. I od razu należy zaznaczyć, że to nie mogą być adresy przypadkowe. Żeby email marketing był skuteczny, wiadomości muszą dochodzić do grupy osób potencjalnie zainteresowanych treścią. Kolejnym ważnym elementem jest przygotowanie treści oraz cała kreacja e-maila. Jeśli będzie on nudy, irytujący i niezachęcający do przeczytania całości, zupełnie straci swój sens i nie przyniesie żadnych efektów. Następną kwestią jest samo wysłanie informacji i obsługa tych, które wróciły. No i wreszcie opracowanie koncepcji komunikacji, bo przecież nie może ona opierać się na jednym przypadkowo wysłanym mailu.
Czemu to służy?
Jak każde działanie marketingowe, również email marketing ma swój konkretny cel. I wcale nie jest nim zdobycie jak największej liczby klientów. Owszem poszerzenie ich liczby jest istotne, ale kampanie prowadzone za pośrednictwem maili mają bardziej rozbudowane zadania. Tym podstawowym jest budowanie lojalności konsumenckiej. Co to oznacza w praktyce? Że e-mailami utrzymuje się przede wszystkim dobre relacje z dotychczasowymi klientami, którzy przecież każdego dnia bombardowani są reklamami konkurencji. Poza tym email marketing ma na celu kreowanie określonych relacji i budowanie odpowiedniego wizerunku firmy.
Jak wygląda komunikacja za po mocą e-maili?
To nie są tylko zwykłe e-maile wypełnione treścią. Email marketing to przede wszystkim newslettery, biuletyny, i dzienniki elektroniczne. Jak więc widzisz, ta forma reklamy jest naprawdę niezwykle rozbudowana. A do czego służy? Między innymi do realizacji programów lojalnościowych, promocji konsumenckich, czy badań marketingowych. Przy tym wszystkim należy jedocześnie pamiętać o ciągłej ocenie wyników prowadzonej w ten sposób kampanii.
Jeśli myślałeś, że ta forma reklamy należy do najprostszych, teraz wiesz, że byłeś w błędzie. Prowadzenie skutecznych kampanii mailowych jest procesem niezwykle złożonym, wymagającym ogromnego zaangażowania.