E-mail marketing to nie tylko najbardziej popularna, ale również jedna z najskuteczniejszych form marketingu w sieci. Narzędzie to wykorzystuje do komunikacji z potencjalnymi odbiorcami pocztę elektroniczną.
Aby realizować skuteczne kampanie mailingowe niezbędne staje się przede wszystkim pozyskanie odpowiedniej grupy odbiorców, czyli bazę danych z ich adresami mailowymi. Baza ta ma być odpowiednio dobrana biorąc pod uwagę działalność reklamowanej w ten sposób firmy, produktu czy inicjatywy.
Kolejnym aspektem jest sama budowa przekazu tej formy reklamy. Popularny mailing może zostać rozesłany w formie graficznej jak również przy wykorzystaniu standardowej informacji tekstowej.
Warto zauważyć, iż email marketing odbywa się najczęściej przy wykorzystaniu newslettera – to narzędzie, które pozwala na masowe wysłanie informacji do wybranego targetu.
W zakres obsługi wysyłki reklamy za pośrednictwem skrzynki pocztowej wchodzą także działania polegające na odbiorze informacji zwrotnych i aktualizowanie danych. Dzięki tzw. zwrotkom agencja ma okazję zdobyć informację dotyczące nieaktualnych adresów mailowych czy też zastrzeżeń dotyczących tego rodzaju wysyłki przekazu. Trzeba przy tym zaznaczyć, że wysyłanie masowych reklam objęte jest ściśle ustalonymi normami prawnymi, które mówią przede wszystkim o ochronie danych osobowych i zakazie przekazywania informacji handlowych osobom, które nie wyraziły na to zgody.
Trzeba pamiętać, że chociaż e-mail marketing pozwala na zdobycie lojalności potencjalnych klientów i budowaniu pożądanego wizerunku firmy, który przekłada się na sprzedaż i realne zyski to narzędzie to należy wykorzystywać ostrożnie – zbyt nachalna reklama spowoduje nie tylko niechęć jej odbiorców, ale nierzadko zdarza się też, że trafia do Spam-u, który nie zostaje nawet przeczytany.
Okazuje się, że tego rodzaju narzędzie marketingu internetowego jest porównywalnie skuteczne z działaniami, jakie prowadzi na przykład agencja SEO. Jak wynika z badań Direct Marketing Association każda złotówka zainwestowana w tego rodzaju wsparcie sprzedaży generuje średnio 43 złotych czystego zysku.