Każde przedsiębiorstwo, aby się rozwinąć potrzebuje marketingu. Zwiększa on wpływy, popularność i buduje reputację marki. Najpopularniejszą formą marketingu jest reklama w internecie. Jest ona tania, szybka i ogólnodostępna. Rozwój marketingu w internecie rozpoczął się w drugiej połowie lat 90 XX wieku, gdy możliwe było odtwarzanie na przeglądarkach grafiki.
Wtedy dominowała reklama mailingowa, gdzie poprzez krótkie i treściwe informacje opisywano produkt. Dziś możliwości reklamy w internecie jest zdecydowanie więcej, od banerów reklamowych i mailingu przez filmy promujące usługę lub produkt. Aby zwiększyć popularność stron internetowych przedsiębiorcy udostępniają tzw. programy partnerskie, które przynoszą korzyści obu stroną.
Podział reklamy:
Do jednych z takich programów można zaliczyć dzierżawę powierzchni reklamowej. Dzielimy ją na:
*CPM – występują, gdy reklamodawca płaci za przedstawianie odpowiedniej informacji dla docelowej grupy odbiorców,
*CPC – reklamodawca płaci za kliknięcie w odpowiednie hasło co zwiększa ilość odsłon danej witryny i zwiększa jej popularność względem wyszukiwarki,
*CPA – reklamodawca płaci tylko za ukończenie odpowiedniej interakcji lub transakcji tj. gdy dojdzie do sfinansowania jakiejś usługi z linku poleconego danego dzierżawcy, lub poprzez zarejestrowanie się konsumenta na stronie i kupnie abonamentu. Ta forma marketingu dochodowego jest obecnie najpopularniejsza.
Internet daje setki możliwości
Wykorzystanie osób postronnych w reklamowaniu firmy, produktu lub usługi jest o wiele korzystniejsza dla reklamodawcy, ponieważ bardzo małym kosztem zyskuje na sprzedaży i zwiększeniu popularności swojej witryny. Oczywiście istnieje wiele innych rodzajów promocji i reklamy w internecie. Do takich form można zaliczyć marketing szeptany: użytkownik ma za zadanie w spontaniczny, naturalny sposób zareklamować odpowiedniego przedsiębiorcę lub jego produkty/usługi. Najłatwiejszą formą takiego działanie jest wystawianie pozytywnych opinii o firmie, za ustaloną stawkę. Pomimo, że reklama w internecie jest tańsza i szybsza od tradycyjnej to wciąż wiele firm nie umie wykorzystać potencjału sieci.