Już na wstępie trzeba jasno zaznaczyć, że sklep internetowy, który nie plasuje się w topowych pozycjach w wyszukiwarce zwyczajnie istnieć nie może. Tylko obecność w naturalnych wynikach pozwoli na zdobycie odwiedzających, którzy dzięki atrakcyjnej ofercie mogą stać się rzeczywistymi klientami e-sklepu.
Przede wszystkim istotna jest sama strategia seo, która pozwoli na osiągnięcie zamierzonego celu – ważne, by ta nie była ustalana na kilka tygodni, ale raczej kilka miesięcy a nawet lat. Trzeba pamiętać, że pozycjonowanie sklepów internetowych czy każdej innej strony www to proces długotrwały i efekty nie będą widoczne po kilku czy kilkunastu dniach nawet najbardziej intensywnych działań.
Podstawą w skutecznym pozycjonowaniu jest generacja odpowiednich słów kluczowych – te mają nawiązywać do działalności e-sklepu a najlepiej jeśli będą one jak najbardziej szczegółowe i nawiązywały ściśle do proponowanej przez sklep oferty. Dobieranie rozbudowanych, długich fraz kluczowych, które znane są powszechnie jako long tail (długi ogon) pozwoli odróżnić sklep od konkurencji i poprawiać wyniki wyszukiwania w google a tym samym zwiększyć ruch na stronie.
Skuteczne pozycjonowanie skupia się także na unikalnej treści, jaka zawarta jest na stronie głównej i podstronach internetowego sklepu. Tym samym istotne jest, by nie tylko każdy produkt został indywidualnie opisany, ale również to, by na stronie znalazły się dodatkowe materiały contentowe, jakie będą wartością dodaną i rzeczywista pomocą dla potencjalnych nabywców – właśnie dlatego coraz więcej właścicieli sklepów online decyduje się na przykład na prowadzenie ciekawych blogów, dzięki nim mogą liczyć na niczym nie wymuszone linkowania.
Warto pamiętać, że każda strategia seo powinna brać pod uwagę również równoległe działania marketingowe czy PR, jakie prowadzone są w sieci. Istnienie w internecie zapewni z całą pewnością odpowiednia komunikacja z targetem za pośrednictwem serwisów społecznościowych – uważa się, iż obecnie jest to jedna z najbardziej skutecznych form komunikowania i budowania pożądanego wizerunku w wirtualnej rzeczywistości.