W życiu codziennym wielu osób samochody pełnią bardzo istotną rolę. Przede wszystkim jest to rola transportowa. Dzięki nim możliwe jest przesyłanie towarów czy przemieszczanie się ludzi w dużym tempie. Dzięki rozwojowi motoryzacji był możliwy tak szybki postęp cywilizacyjny, a standard życia ludzi zdecydowanie się podniósł. Na co dzień wielu z nas dociera do pracy właśnie za pomocą samochodu. Warto zatem wiedzieć jakie usterki mogą przytrafić się na drodze.
Awarie samochodów mogą mieć swoje źródło w wielu miejscach. Począwszy od drobnych usterek świateł przez usterki, które mogą być naprawiane bez wymieniania całego podzespołu (regeneracja turbosprężarki), po awarie które muszą zakończyć się wymianą części. Częścią, która w pewnym sensie jest sercem samochodu, jest akumulator.
Akumulator jest odpowiedzialny za zasilanie wszystkich części elektronicznych samochodu. Ponadto jest odpowiedzialny za rozruch samochodu. Należy dbać by był zawsze sprawny, gdyż bez niego po prostu nie ruszymy z miejsca. Jeżeli napięcie akumulatora 12 V spadnie poniżej 10,2 V możemy być pewni, że to jego koniec. W takich sytuacjach bardziej opłacalna staje się wymiana, aniżeli próba naprawy czy regeneracji. Może to bowiem pochłonąć więcej środków finansowych niż wymiana. Jeżeli poziom elektrolitu jest niski i nie zakrywa całkowicie płyt można próbować ratować go poprzez uzupełnienie wodą destylowaną i głębokie ładowanie, ale najczęściej jest już za późno i akumulator jest do wymiany. Kolejnym problemem zwiastującym „śmierć” akumulatora jest brak jakiegokolwiek napięcia. Świadczy to urwaniu jednego z łączników pomiędzy ogniwami. Dalej, akumulator może zepsuć się przez zbyt mała gęstość elektrolitu (mniej niż 1,1g/cm3). Odwrotna sytuacja pojawia się, jeżeli akumulator zbyt długo pracował przy wysokim napięciu. Wtedy obudowa akumulatora zaczyna pęcznieć.
Jak zatem zadbać by akumulator służył jak najdłużej? Przede wszystkim należy mocno i pewnie umocować akumulator do nadwozia. Następnie, nie należy rozładowywać akumulatora do końca. Jeżeli jeździ się rzadziej niż raz na tydzień akumulator nie ma możliwości by doładować się za pomocą alternatora, zatem poleca się doładować akumulator prostownikiem. Ponadto, profilaktycznie zaleca się co pół roku sprawdzać napięcie ładowania, które nie powinno być niższe niż 13,8 V. Warto również dbać o to, aby akumulator był czysty.
Jak widać przyczyn awarii akumulatora może być wiele. Jest to bardzo istotny element całego samochodu. Warto utrzymywać go w dobrej formie, aby nie zaskoczyła nas awaria na drodze.
Zobacz także: naprawa turbiny