Osoby pracujące w biurach doskonale wiedzą o tym, że wartości niektórych dokumentów nie da się wyrazić w pieniądzach. Mowa tutaj przede wszystkim o poufnych danych, które w dostawszy się w ręce nieodpowiednich osób, mogłyby stać się przyczyną poważnych kłopotów, także tych natury prawnej. Dlatego powszechnie praktykowane jest składowanie takich dokumentów w sejfach i szafach pancernych (w niektórych przypadkach wynika to z treści ustaw i rozporządzeń).
Sejf na dokumenty
Do przechowywania dokumentów mogą być wykorzystywane zarówno sejfy podłogowe, jak i sejfy ścienne. W obu przypadkach należy pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu takiego mebla, aby nie było możliwe przemieszczenie go. Wybór konkretnego rodzaju uzależniony jest, rzecz jasna, od rozmiarów przechowywanej dokumentacji.
Sejfy na dokumenty poufne i tajne niewątpliwie należą do najlepiej zabezpieczonych spośród tych dostępnych na rynku. Wiąże się to z faktem, iż w ich pobliżu przebywa zazwyczaj wiele osób. Najczęściej stosowane są zamki tradycyjne, otwierane na klucz, co wynika z dużego zapotrzebowania na dostęp do nich (pracownicy często otwierają drzwi). Nieco rzadziej wybiera się zamki elektroniczne (kodowane lub na kartę). Jeśli chodzi zaś o zabezpieczenia, to oprócz grubych, odpornych na zniszczenia i na wysokie temperatury ścian sejfy te wyposażone są w unikatowe systemy rygli, które uniemożliwiają ich sforsowanie.
Szafy pancerne (aktowe)
W kancelariach, archiwach, szkołach i innych miejscach, w których tworzona i opracowywana jest obszerna dokumentacja, najczęściej stosuje się szafy pancerne. Wygoda tego rozwiązania polega na połączeniu dużej powierzchni na składowanie dokumentów, a zarazem większego, odpowiadającego rygorystycznym wymogom bezpieczeństwa.
Szafy pancerne różnią się od sejfów nie tylko rozmiarami. Po pierwsze są one wykonane z lżejszych materiałów, najczęściej z odpornej na włamania stali o grubości kilku milimetrów. Po drugie stosuje się w nich głównie standardowe zamki.
W szafach aktowych także stosowane są specjalistyczne zabezpieczenia. Można wymienić tu blokujące drzwi rygle, wewnętrzne zawiasy itp.
Bardzo korzystnym rozwiązaniem są z kolei szafy zawierające wewnątrz niewielkie sejfy. Taka konstrukcja umożliwia składowanie w szafie także dokumentów ściśle tajnych i poufnych.
Rola w biurze
Szereg zarządzeń — zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych — zobowiązuje pracowników do odpowiedniego przechowywania dokumentacji. Należy czynić to w taki sposób, aby nie doszło do żadnych uszkodzeń ani by nikt niepowołany nie uzyskał wglądu do ściśle poufnych danych. Właśnie dlatego sejfy i szafy pancerne są stałym elementem wyposażenia wszystkich biur.
Sprawdź ofertę sejfów na stronie http://www.saffort.pl/